---
title: "Borcumuz varsa alacağımız da var "
date: "2006-08-15 20:10:00"
author: "site"
tags: "Güncel"
canonical_url: "https://haber.mynet.com/borcumuz-varsa-alacagimiz-da-var-110100224682"
original_url: "https://haber.mynet.com/borcumuz-varsa-alacagimiz-da-var-110100224682"
---
# Borcumuz varsa alacağımız da var 
ANKARA (İHA) - Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Hilmi Güler, enerji KİT'leri arasındaki borç sarmalı ile ilgili haberlerde sapla samanın karıştırılmaması gerektiğini belirterek, "Burada kar ve zararla, borç ve alacak karıştırılıyor. Bunu çok ciddi zannettiğimiz kişiler de maalesef yapıyor. Bunun için sürekli eğitimin burada da gerekli olduğunu düşünüyorum" dedi.
Bakan Güler, bugün İran Petrol Bakanı Kazem Vaziri Hamaneh ile görüşmesinin ardından gazetecilerin enerji gündemine ilişkin sorularını cevaplandırdı. TEDAŞ'tan BOTAŞ'a kadar uzanan enerji KİT'leri arasındaki borç sarmalı ve bunun nasıl çözümleneceğinin sorulması üzerine Bakan Güler, "Aslında bu haberlerin hem değerlendirmeye hem yoruma hem de düzeltmeye çok ihtiyaç duyduğunu görüyoruz. Konular yeteri kadar incelenmeden maalesef ele alınıyor. Burada kar ve zararla, borç ve alacak karıştırılıyor. Bunu çok ciddi zannettiğimiz kişiler de maalesef yapıyor. Bunun için sürekli eğitimin burada da gerekli olduğunu düşünüyorum" diye konuştu.
Bir gazetecinin, Hazine'ye yük olmadan 3.5 yıldır zam yapmadıklarını açıklamalarına karşın, enerji KİT'leri arasındaki bu borçların nasıl gerçekleştiğini sorması üzerine
Bakan Güler, "Burada konu hakkında konuşabilmek için ve değerlendirmek için epey detay bilgiye ihtiyacınız olduğunu görüyorum. Zaten biz size bunları açık açık ifade ediyoruz. Bizim en önemli amacımız ve politikamız, enerji gibi önemli ve karmaşık bir konuyu gündelik hayatımızda kolay algılanabilir bir hale getirmek. Buna tabii ki medya mensupları da dahil. Bunun çok iyi etüt edilmesi lazım. Olayları birbirine karıştırmamak lazım. Biz ne diyorsak doğrudur" cevabını verdi.
Gazetecinin 'Borç yok mu yani?' sorusu üzerine ise Güler, "Var tabii. Borç da var alacak da var. Borç ve alacağın dengeli olması önemlidir. Borcun karşılığının olması önemlidir. Kar ve zarar ayrı bir şeydir, borç ve alacak ayrı bir şeydir, nakit akışı ayrı bir şeydir. Bütün borç ve alacakların birbirini karşılaması, mühim olan budur" dedi.
Bütün alacak ve borçları yakından takip ettiklerini vurgulayan Güler, "Burada zarar söz konusu değil, mühim olan odur. Üstelik de biz enerji KİT'lerini 2.3 katrilyon borçla devraldık ve bu enerji KİT'leri daha önce görev zararı adı altında zarar ilan ediyordu. Hem yatırımlarını Hazine yapıyordu hem vergi vermiyordu, hem zarar ilan ediyordu. Şimdi biz bu yatırımları kendimiz yapıyoruz. Hem de görev zararı ilan etmeden bunları yapıyoruz" dedi. Alacak ve borcun kendi meseleleri olduğunu ifade eden Güler, "Nasıl ki borcumuz varsa alacağımız da var. Bu hesaplar da çok açık ne biçimde ortaya konuyor. Burada sapla samanı birbirine karıştırmamak lazım. İşletmecilik prensiplerini herkesin iyi değerlendirmesi lazım. Biz bunu çok bilinçli biçimde Hazine'ye yük olmadan yapıyoruz. Görev zararı ilan etmeden ve verimliliği esasa alan bir çalışmayı sürdürerek yapıyoruz. Kayıp-kaçakla çok ciddi mücadele ederek yapıyoruz" diye konuştu.
Güler, iktidara geldiklerinde kayıp kaçak oranın yüzde 25 olduğunu şimdi ise yüzde 17.5'e düştüğünü belirterek, 990 bin kaçak tespit ettiklerini de söyledi. Güler, kar ve zararla, borç ve alacağın karıştırılmaması gerektiğini belirterek, tüm çalışmalarını bilimsel usullerle ve iyi bir işletmecilikle yaptıklarını söyledi.
Sokak aydınlatmasıyla ilgili abonelerden bedel alınıp alınmayacağının sorulması üzerine Bakan Güler, "Sokak aydınlatması meselesi belediyelerle Hazine'nin konusu. Bu nokta çok ciddi olarak zaten üzerinde durulan bir konu. Hazine bunun karşılığını tabii ki TEDAŞ'a ödeyecek. Bunun hazırlığı içindeler. O para alınınca bir eksiğini kapatmış olacak. Biz bütün enerji KİT'lerini bir holding gibi işletiyoruz. Nasıl ki bir holdingdeki işletmeler belli işletmecilik usulleri ve muhasebe usullerine göre çalışıyorsa, burada da bir enerji yönetimi söz konusu. Bu kamuoyunun daha önceden alışık olmadığı bir çalışma. TKİ eskiden kendi başına çalışıyordu. BOTAŞ, TEDAŞ, EÜAŞ ayrı çalışıyordu. Şimdi bir orkestrasyon içinde çalışıyor ve hepsi birbiriyle ilişki içinde ve bu bakımdan da dört seneye yakın bir süredir, daha önce otomatikman her ay karşılaştığınız elektrik zamlarının yapılmayış sebebi budur. Bunu yaparken tekrar tekrar söylüyorum ve Türkçe konuşuyorum Hazine'ye yük olmuyoruz" şeklinde konuştu.
